Monday, April 6, 2009

Mountain Biking at Krokong, Bau


The weather was great! Sekejap mendung dan sekejap panas, cuaca yang cukup baik untuk mountain biking. Aku tumpang kereta Hj Khaider manakala Man follow dari belakang dengan keretanya. We arrived at Bau Lake pada jam 12.30pm. Sejam lebih awal dari schedule. Itu namanya semangat jitu! Tidak sabar-sabar untuk mengharungi cabaran track Krokong. Kami duduk dulu minum kopi di Bau Lake sementara menunggu geng-geng yang lain. Pada jam 1.30pm semua geng seramai 25 orang sudah bersedia untuk kayuh masuk. Distance keseluruhan tidaklah jauh sangat. About 35 km sahaja tetapi cabaran track ini sungguh dahsyat. Trek kali ini berlainan sedikit dari trek sebelumnya iaitu di Sematan. Kali ini 80% adalah uphill dan downhill on rocky track. Batunya bukan kecil-kecil dan cerun yang paling hebat sekali 40-50 darjah dimana at certain point kami terpaksa tolak naik. Seorang daripada geng kami (Mawi) lost control semasa downhill yang terakhir dan mengalami kecederaan di tangan kiri dan kanan. Kedua-dua rim basikalnya bengkok. (Dalam gambar). Dia telah dikejarkan ke hospital untuk rawatan segera. Tapi dia okay sahaja. Nasib baik site kemalangan tersebut hanya 1 km sahaja ke finishing point kami di Bau Lake. Hj Khaider juga telah mengalami sedikit kecederaan di lutut dan bahunya akibat kemalangan yang sama di tempat yang sama juga. Tapi dia okay sahaja dan basikalnya tidak mengalami apa-apa kerosakan. Itu namanya Mountain Biker!




























I rode my new bike on this expedition. You know what? It was awesome! KHS XCT535 weighing 13.7 kg for a softail is splendid. Not too light and not too heavy either, just nice. The XCT 535 really shows its true colors on descents. The John Thomac Nevegal 26×2.1 tires gripped the trail as if it they were claws...hehe and the suspension responds really well to what the trail dishes and not once did I feel insecure of the bike’s integrity.













3 comments:

  1. yarabbi.. best eh!! rugi juak x ekot tp apaboleh buat nang x dpt.. tahniah jiz kerana memecah berjin khs softail kau ya..

    ReplyDelete
  2. Sik ada org gohet titi kayu ya kah? Semua pikul c kal!!! Mr Gary mungkin dpt gohet atas titi ya engkali.... lain kali boleh cuba! Syabas gang gohet!!

    ReplyDelete
  3. Terima kasih King Orbea! KHS ya nang khas untuk off-road. Best eh! Titi kayu ya cuma orang gila jak berani gohet...titi nak sama besar dengan tayar ya? Kamek orang mountain biking bukan main sarkas....hahaha. Insyallah lain kali kita pergi lagik. Setiap track pasti ada keistimewaan nya tersendiri....ya namanya pengalaman.

    ReplyDelete